Туристическая библиотека Booking.com
  Главная Книги Статьи Методички Диссертации Отчеты ВТО Законы Каталог Поиск отелей Реклама Контакты
Теория туризма
Философия туризма
Право и формальности в туризме
Рекреация и курортология
Виды туризма
Агро- и экотуризм
Экскурсионное дело
Экономика туризма
Менеджмент в туризме
Управление качеством в туризме
Маркетинг в туризме
Инновации в туризме
Транспортное обеспечение в туризме
Государственное регулирование в туризме
Туристские кластеры
ИТ в туризме
Туризм в Украине
Карпаты, Западная Украина
Туризм в Крыму
Туризм в России
101 Отель - бронирование гостиниц
Туризм в Беларуси
Международный туризм
Туризм в Европе
Туризм в Азии
Туризм в Африке
Туризм в Америке
Туризм в Австралии
Краеведение, странове-
дение и география туризма
Музееведение
Замки, крепости, дворцы
История туризма
Курортная недвижимость
Гостиничный сервис
Ресторанный бизнес
Анимация и организация досуга
Автостоп
Советы туристам
Туристское образование
Менеджмент
Маркетинг
Экономика
Другие

Міхо О.І.
Матеріали VI Міжнародної науково-практичної конференції
«Туризм в умовах глобалізації: виклики часу» (За підтримки UNWTO)
м. Київ, 23 жовтня 2014 р.

Використання ігрових технологій в процесі підготовки та проведення екскурсій по Києву

Актуальність теми. Місто Київ має всі можливості для того, що кількість відвідувачів щороку збільшувалась. Тут і вигідне місцерозташування, і об’єкти культурної спадщини, і розвинена туристична інфраструктура, і значна кількість туристичних підприємств та підприємств індустрії розваг, що створюють привабливий імідж столиці в очах мешканців і туристів. Наразі за даними дослідження MasterCard, Київ займає 21 місце серед європейських країн за кількістю зарубіжних туристів. У Глобальному індексі міст столиця України посідає 64 позицію. За оцінками дослідників, 2013 року столицю України відвідали 1,6 млн. іноземних мандрівників.

Але на практиці потік відвідувачів суттєво зменшився через об’єктивні причини. За словами начальника управління туризму КМДА Тетяни Слишик, кількість іноземних туристів, що відвідали Київ, зменшилася з 330 тисяч (у 1 кварталі 2013-го) до 218 тисяч осіб (у 1 кварталі 2014-го). Кризу переживають заклади розміщення: готелі мають низький рівень завантаженості, хоч пропонують знижки майже в половину від заявленої вартості; закриваються хостели (з 60 закрилось 35). Збільшення вартості туристичних путівок у виїзному туризмі зменшив туристичний потік на 35-40% (за даними АЛТУ).

Страждає й екскурсійна галузь. Переважна більшість екскурсантів столиці – це в’їзні туристи. Адже коли приїздиш в інше місто, то цікаво абсолютно все. Але завжди дуже важко зацікавити тим, що є рідному місті.

Тому ефективним шляхом переорієнтації місцевих мешканців на міські екскурсії є введення ігрових технологій з метою перетворення екскурсій на цікавий спосіб проведення дозвілля місцевого населення.

Такий шлях розвитку екскурсійної справи повинен збільшити кількість фахівців, що задіяні в екскурсійній діяльності, підняти престиж професії серед молоді. За даними Київської міської державної адміністрації в м. Києві дозвіл на здійснення туристичного супроводу за 10 років отримали 400 екскурсоводів, в Лігу екскурсоводів входять 200 фахівців. Для столиці цього недостатньо. Залучення молоді до організації екскурсійного обслуговування неминуче призведе до збільшення конкуренції та пошуку нових категорій споживачів (корпоративне обслуговування), зміни відношення до шкільних екскурсій та екскурсій для студентської молоді.

Тема впровадження ігрових технологій в першу чергу наводить на думку про квести.

Поняття «квест» (від англ. quest) слід розуміти як пошук чогось (пригод). Це поняття використовується в міфології та літературі в значенні одного із способів побудови сюжету – подорож головного героя, який долаючи труднощі, досягає своєї мети (наприклад, міф про Персея, 12 подвигів Геракла або пошуки Святого Грааля Лицарями Круглого Столу).

В туризмі квесту відведена особлива роль. Дехто навіть назвав це квест-туризмом. Ми ж зосередимось на меншому – квест-тур. Фактично, це подорож за індивідуально написаним сценарієм, де кожен виконує свою роль відповідно до сюжету. Досвідчені сценаристи створюють сюжет, а команда професіоналів втілює його вжиття. Сутність квест-турів – це і подорожі у найвіддаленіші куточки планети з елементами експедиції, і реальні пригоди (пошук скарбів або розгадка детективної історії), і можливість випробувати себе, подивитись на своє життя по-новому, отримати безцінний досвід. Крім того, сюжетні ігри – це реальна можливість спробувати себе в новому амплуа, що суттєво відрізняється від тієї соціальної ролі, яку зазвичай виконує учасник.

Умови гри – необхідність досягнення своєї мети та необізнаність щодо цілей та мотивів діяльності інших учасників спонукає героя до пошуку відповідей, ставлячи питання та аналізуючи поведінку, розгадувати мотиви та передбачати дії інших учасників гри. Все це перетворює сюжетні ігри не просто на цікаве заняття, а на щось більше, що дозволяє учасникам побувати в незнайомих рольових позиціях, навчитися розуміти та передбачати поведінку іншої людини, приймати людей, якими вони є.

В екскурсійній діяльності квест – це вихід на новий рівень, злам всіх стереотипів сприйняття екскурсії суто як процесу наочного пізнання із лідируючою роллю екскурсовода і пасивною роллю екскурсантів. Квест-екскурсії – це поєднання цілком реального та фантастичного, це сприйняття екскурсійного матеріалу крізь призму часу.

Ознаки екскурсії не завжди дотримуються в квест-екскурсіях.

Порівняння ознак екскурсії та ознак квест-екскурсії
Рис. 1. Порівняння ознак екскурсії та ознак квест-екскурсії

Різноманіття квест-екскурсій, що розробляються створює необхідність їх класифікувати:

1) за місцем проведення: в одному приміщенні (музейні), міські, заміські, міжнародні («The Amazing Race» - «Великі перегони»);
2) за видом пересування: пішки, вело, мото, на Segway, автомобільний, міським транспортом;
3) за сюжетом: історичний («Скарби Подолу», «Скарби Кия»), архітектурно-містобудівний (Метро-квест), літературний (Гоголь-квест, «Шлях Олексія Турбіна», «Київ очима Проні Прокоповни та Свирида Петровича Голохвастова»), фантазійний, музейний, фотоквест.

Таким чином, можемо говорити про новий екскурсійний продукт – квест - екскурсію – без традиційних екскурсоводів, фактично комбінація екскурсії і квесту, в процесі проходження якої:

- історії про людей, що створили біографію міста, чередуються із загадками та головоломками;
- знайоме місто представляється в зовсім неочікуваному ракурсі;
- учасники знайомляться з новими фактами з історії міста, дивляться на нього очима літературних героїв або крізь призму часу.

Методика розробки квест-екскурсії

Етап І. Вибір теми квест-екскурсії. Розробка творчого задуму сюжету. Написання легенди.

Етап ІІ. Відбір об’єктів та локацій. Підготовка завдань до кожного об’єкту або на кожній локації. Підготовка екскурсійного матеріалу для кожної локації, відбір методичних прийомів. Для підказок або завдань доцільно використовувати наявні меморіальні дошки, пам’ятні знаки, рельєфні панно, старовинні вензелі або латинські написи, які можна розшифрувати самостійно.

Етап ІІІ. Формування різних варіантів маршруту для різних команд, формування хибного маршруту (пастки).

Етап ІV. Підготовка шляхових листків, карт, завдань та іншої атрибутики проведення квест-екскурсії. Відбір та підготовка аніматорів (представників організатора) для роботи на локаціях.

Етап V. Написання повного сценарію квест-екскурсії.

Етап VІ. Організація проведення квест-екскурсії:

1) Визначити вимоги до складу груп, реєстрації.
2) Зустріч із ведучим, отримання стартового завдання: пронумеровані конверти із завданнями, шляховий листок. Учасники автомобільного квесту можуть отримувати завдання через СМС, яке відправляється всім зареєстрованим учасникам одночасно. Кожна квест-екскурсія повинна мати легенду – початок драматичного сюжету. Легенда обов’язково має відповідати історичній правді лише в тій частині, де описуються історичні події. Але може мати й фантазійне продовження (із введення вигаданого персонажу).
3) Підказки в тексті та спеціальні підказки організаторів. Екскурсія може передувати квесту (доцільно на коротких маршрутах); міні-екскурсії можуть проводити представники організатора на локаціях; екскурсійний матеріал може бути представлено у друкованому вигляді - путівниках (наприклад, в музеях). Якщо виникнуть проблеми із вирішенням завдань, можна отримати спеціальну підказку, яка буде коштувати штрафного часу або балів.
4) Порядок відкриття конвертів із завданнями. Слід дотримуватись нумерації при відкритті конвертів (в іншому випадку можна потрапити на хибний шлях або заплутатись). Відкриваючи конверт № 1, можна побачити старовинне фото київського особняка та прочитати відповідну картку екскурсійного об’єкту та пов’язану із цим об’єктом історію. Після того, як об’єкт розгадано, учасники направляються до нього та виконуйте на місці те, що вимагається в завданні. Після успішного виконання, учасники дізнаються номер конверту, що його слід відкрити наступним.
5) Шляховий лист. Учасники отримують разом із завданням на старті. В шляховому листку слід фіксувати точний час виконання кожного завдання, номер конверту, який було відкрито наступним. Якщо на локаціях чергують представники організатора (театралізовані персонажі), то тільки вони роблять позначки про час та успішність проходження пункту маршруту.
6) Спосіб пересування на екскурсійному маршруті (на пішохідному маршруті – тільки пішки або міським транспортом; на автомобільному – на власному автомобілі).
7) Фініш. Система оцінювання повинна мати кілька критеріїв: час, правильність виконання завдання, додаткові бонусні або штрафні бали. Якщо відповідь була помилковою, учасники відкриють конверти з неправильним завданням або завданням – пасткою. В першому випадку, це призведе до того, що учасники прийдуть до фінішу, пропустив кілька завдань. А це втрата права на перемогу (доведеться відправлятися виконувати пропущенні завдання). В іншому випадку учасники втрачають велику кількість часу на виконання завдання – пастки або рух хибним шляхом. Відкриття всіх конвертів рівнозначно виходу із гри. Крім того, це не допоможе визначити, де знаходиться фініш.

Таким чином, розробка квест-екскурсій та квест-турів розглядається нами як ефективний шлях підвищення інтересу до внутрішнього туризму, розширення асортименту екскурсійних послуг, збільшення кількості фахівців турсупроводу та підняття престижу цієї професії в туризмі.

Присоединяйтесь к нам в Контакте, Фейсбуке, Твиттере, Одноклассниках и Google+








© 2002-2017 Все о туризме - образовательный туристический портал
На страницах сайта публикуются научные статьи, методические пособия, программы учебных дисциплин направления "Туризм".
Все материалы публикуются с научно-исследовательской и образовательной целью. Права на публикации принадлежат их авторам.
TrendStat