Туристическая библиотека
  Главная Книги Статьи Методички Диссертации Отчеты ВТО Законы Каталог Поиск отелей Реклама Контакты
Теория туризма
Философия туризма
Право и формальности в туризме
Рекреация и курортология
Виды туризма
Агро- и экотуризм
Экскурсионное дело
Экономика туризма
Менеджмент в туризме
Управление качеством в туризме
Маркетинг в туризме
Инновации в туризме
Транспортное обеспечение в туризме
Государственное регулирование в туризме
Туристские кластеры
ИТ в туризме
Туризм в Украине
Карпаты, Западная Украина
Туризм в Крыму
Туризм в России
101 Отель - бронирование гостиниц
Туризм в Беларуси
Международный туризм
Туризм в Европе
Туризм в Азии
Туризм в Африке
Туризм в Америке
Туризм в Австралии
Краеведение, странове-
дение и география туризма
Музееведение
Замки, крепости, дворцы
История туризма
Курортная недвижимость
Гостиничный сервис
Ресторанный бизнес
Анимация и организация досуга
Автостоп
Советы туристам
Туристское образование
Менеджмент
Маркетинг
Экономика
Другие

Ольга Недавня

Історичний митрополичий Галич як осередок релігієзнавчого туризму та патріотичного виховання молоді

Історичний митрополичий Галич притягає неабиякий інтерес дослідників – насамперед, істориків та релігієзнавців. Зрозуміло, в першу чергу вивчається непересічна історія походження й розквіту Галича, його роль в церковному й державному розвитку українських земель. Однак на сьогоднішній день існує не менш важливий та цікавий ракурс його дослідження – як осередку релігієзнавчого туризму та патріотичного виховання молоді.Релігієзнавчий туризм – дуже перспективне поле уваги практичного релігієзнавства. Останніми роками він є предметом вивчення ряду дослідників. Теоретичне осмислення цього феномену для Української Енциклопедії релігій здійснює П.Л.Яроцький, котрий застановляється як над операційним понятійним апаратом, так і над потенціалом розвитку українського релігієзнавчого туризму. Він зауважує, що в міжнародній термінології на сьогодні прийняте поняття «релігійний» туризм, на відміну від паломництва (котре давно і всебічно вивчається) [1] як акту релігійної діяльності віруючих. Але поняття «релігієзнавчий» туризм, що й ми підтримуємо, можливо, ближче до означення культурної, естетичної й духовної мети туристів, які не є паломниками. Цей термін вже вживається сучасними вітчизняними дослідниками [2].

Важливий доробок у дослідженні теорії та практики релігієзнавчого туризму належить науковцям, що співпрацюють з Київським інститутом туризму. Їхня колективна праця «Філософські нариси туризму» [3] містить міждисциплінарні рефлексії такого унікального явища, як релігієзнавчий туризм, розгляд багатообіцяючих або й вже діючих об’єктів релігієзнавчого туризму, маршрутів, котрі притягають численних туристів. Результатом відповідних досліджень є як наукові монографії, так і науково-популярні видання (брошури, буклети), котрі вигідно відрізняються від аматорських «шедеврів» туристичних агенцій.

Варто відзначити і вагомий внесок галицьких науковців – дослідників та популяризаторів історично-сакральної спадщини їх батьківщини [4].

В сучасному світі, і в Україні зокрема, релігієзнавчий туризм як мінімум не менш перспективний за паломницький. Оскільки прихильники релігієзнавчого туризму здійснюють екскурсії з пізнавально-культурною метою, – такий туризм підійде будь-якому колективові, на відміну від паломництва до святинь, організованих тією чи іншою церквою. Він може включати пам’ятки всіх релігій, а його організатори – співпрацювати з різними церквами.

Релігієзнавчий туризм є змістовним відпочинком для дітей, молоді, родин, гурту друзів, під час якого можна ознайомитися з цікавими історико-культурними пам’ятками – храмами, монастирями, замками. Релігієзнавчий туризм може включати як денні або кількаденні екскурсії, так і відпочинок під час шкільних чи студентських канікул або відпустки – в районі концентрації таких пам’яток з їх відвідуванням. Крім корисного, духовно наповненого просвітництва, сиві свідки непростої української історії – церковної, культурної й політичної – можуть слугувати предметними осередками патріотичного виховання української молоді, необхідність та актуальність котрої не потребують окремих пояснень.

Історичний митрополичий Галич з його визначними пам’ятками – храмами та музеями, вже відвідується численними екскурсантами, але має ще не вповні задіяний потенціал розвитку як осередок релігієзнавчого туризму. Крилос і Галич розташовані дуже вигідно для поєднання власне пізнавального релігієзнавчого туризму із туризмом зеленим, рекреаційним. На відміну від пам’яток великих міст, там вони розташовані посеред мальовничої природи, в екологічно благополучному районі, тож їхати до них можна не лише на денну екскурсію, а й на довшу гостину. В наш непростий час це може бути чудова доступна форма цікавого розвиваючого відпочинку, варто лише відповідно організуватися всім, хто в цьому зацікавлений.

Заповідник «Давній Галич» у Крилосі
Заповідник «Давній Галич» у Крилосі

Для батьків – це малобютжетна можливість влаштувати своїм дітям корисне, здорове дозвілля під час канікул. Вчителі можуть «вписати» відвідування пам’яток Крилоса й Галича в плани навчальної практики з її обов’язковою музейною складовою, та замовити екскурсійні послуги у співробітників відповідних об’єктів. Школи Галича та району теж можуть бути зацікавлені – адже можна домовитися з керівництвом шкіл, звідки учні прибувають до Крилоса й Галича, про поїздки по обміну (коли учні проживають кілька днів або в школі, або в родинах своїх однолітків). Для подорожуючих гуртом чи родиною – могли б придатися оселі зеленого туризму. Для мешканців Галича й околиць, які можуть здавати житло для туристів та годувати їх, релігієзнавчий туризм може давати додатковий заробіток без капітальних вкладень (адже потрібні пропозиції починаючи з однієї-трьох впорядкованих кімнат зі зручностями і до садиб для великою компанії, домашні страви та зелене подвір’я).

Музейним працівникам, екскурсоводам, релігієзнавцям – це нагода популяризації історико-культурних пам’яток Крилоса й Галича та знань про них. Для Церкви, яка відновила свою сакральну діяльність в тамтешніх храмах – це нагода ознайомити з власним духовним спадком, і то – не лише своїх вірних; знання й відкритість – запорука поваги та взаєморозуміння.

Історичний Галич виріс на такому місці української землі, котре в середньовіччі відігравало неабияку роль в українській історії, де ставалися непересічні події, а в подальшому – у боях, співпраці, культурному обмінові - ґартувався український національний характер. Тому ознайомлення з пам’ятками Крилоса й Галича та історією краю для нинішнього підростаючого покоління (особливо – дітей із східної та південної України) може стати яскравою сторінкою їх патріотичного становлення.

Безперечно, для розбудови історичного митрополичого Галича як одного з центрів релігієзнавчого туризму та патріотичного виховання молоді, поза прикладанням організаційно-технічних зусиль, потрібна зацікавлена цілеспрямована відповідна робота місцевих музейників, релігієзнавців. Адже, крім вже звичних кількагодинних екскурсій, варто розробити нові креативні пропозиції для дітей та молоді: одно-дводенні історико-краєзнавчі походи навколо Галича, наприклад, на тему «Повстанський Великдень», святкування церковних свят календарного циклу, обрядові народні дійства (як от вертеп, коляда, тощо), можливо – навіть участь в ознайомчих майстер-класах з археології, музеєзнавства, церковного мистецтва розпису та ін. Перші галицькі ластівки пізнавально-рекреаційних пропозицій, як от «Галицька риболовля», дають надію на розгортання подібних напрямків.

Тут придався б нетрадиційний підхід, за яким діти були б не просто слухачами і глядачами, але й почувалися учасниками, причетними до дійства пережиття історії, до творчості, що бере витоки з історичних духовних джерел та струмує в актуальне сьогодення та майбутнє, яке цим дітлахам і творити. Для дітей та молоді це була б незабутня нагода знайомства із захоплюючою та повчальною історією рідної культури й духовності – не як просто із свідком минулого, а як із живим спадком, який їм придасться в розбудові їх світу.

Засобами реклами подібних пропозицій релігієзнавчого туризму можуть бути як вже традиційні друковані тематичні матеріали (від книг до альбомів та буклетів), так і повідомлення у ЗМІ, в тому числі й постійного характеру (Інтернет-сторінки). Перші залишаються випробуваним способом адресних повідомлень, а другі – надають можливість виходу на всеукраїнську та й закордонну аудиторію. Для порівняння: середньорічна кількість переглядів туристичних пропозицій певного місця чи об’єкту на присвяченій йому Інтернет-сторінці перевищує кількатисячний тираж (а він як правило не більший) друкованих розповідей про екскурсійний об’єкт. Про це вже, очевидно, відомо науковцям – співробітникам Національного заповідника «Давній Галич», що має однойменний сайт[5]. Цей Інтернет-ресурс досить змістовний та цікавий, але там поки що наявні тільки пізнавальні матеріали та в основному типові екскурсійні пропозиції, тоді як пропозиції релігієзнавчого рекреаційного туризму потребують окремого представлення.

Релігієзнавчі осередки України (зокрема, обласні осередки УАР), музеї та Церкви можуть стати місцевими базами мережі релігієзнавчого туризму, а її організаційним центром – Інтернет-ресурс українських релігієзнавців [6] ukreligieznavstvo.wordpress.com або спеціально створений в цій меті Інтернет-ресурс. Історичний митрополичий Галич може стати одним з перших «точок перетину» релігієзнавчих наукових, музейних та екскурсійно-туристичних інтересів, і тим самим додати для його дослідників нові матеріали.

Примітки

[1] Наприклад, Джордж Тарже. Мир паломничества. – М., 1998.
[2] Наприклад, Сапєлкіна З.П. Релігієзнавчий туризм в Україні // http://tourlib.net/statti_ukr/sapelkina.htm
[3] Філософські нариси туризму. За ред. Пазенка В.С. – К., 2005.
[4] Успенський собор Галича. Минуле, сучасне, майбутнє (Матеріали науково-практичної конференції). – Галич, інформаційно-видавничий відділ Національного заповідника «Давній Галич», 2006: Володимир Дідух. Храм святого Пантелеймона (Буклет). – Галич: інформаційно-видавничий відділ Національного заповідника „Давній Галич”, 2008.
[5] Національний заповідник «Давній Галич». – http://www.davniyhalych.if.ua
[6] Українське релігієзнавство. – ukreligieznavstvo.wordpress.com

Присоединяйтесь к нам в Контакте, Фейсбуке, Твиттере, Одноклассниках и Google+








© 2002-2017 Все о туризме - образовательный туристический портал
На страницах сайта публикуются научные статьи, методические пособия, программы учебных дисциплин направления "Туризм".
Все материалы публикуются с научно-исследовательской и образовательной целью. Права на публикации принадлежат их авторам.
TrendStat