Туристическая библиотека
  Главная Книги Статьи Методички Диссертации Отчеты ВТО Законы Каталог Поиск отелей Реклама Контакты
Теория туризма
Философия туризма
Право и формальности в туризме
Рекреация и курортология
Виды туризма
Агро- и экотуризм
Экскурсионное дело
Экономика туризма
Менеджмент в туризме
Управление качеством в туризме
Маркетинг в туризме
Инновации в туризме
Транспортное обеспечение в туризме
Государственное регулирование в туризме
Туристские кластеры
ИТ в туризме
Туризм в Украине
Карпаты, Западная Украина
Туризм в Крыму
Туризм в России
101 Отель - бронирование гостиниц
Туризм в Беларуси
Международный туризм
Туризм в Европе
Туризм в Азии
Туризм в Африке
Туризм в Америке
Туризм в Австралии
Краеведение, странове-
дение и география туризма
Музееведение
Замки, крепости, дворцы
История туризма
Курортная недвижимость
Гостиничный сервис
Ресторанный бизнес
Анимация и организация досуга
Автостоп
Советы туристам
Туристское образование
Другие

Ожгібесов В.М.
«Пульс-норма», 17 червня 2005 р.

Туристські конкурси та змагання дітей

Під час літнього відпочинку відбувається найбільш активне спілкування дітей між собою та з природою.

Дуже добре, якщо це спілкування є змістовним, сприяє оздоровленню, фізичному та інтелектуальному розвитку.

З цією метою педагогам, що працюють із дітьми в канікулярний період в оздоровчих таборах, підліткових клубах та інших позашкільних закладах дуже корисно використовувати у роботі туристські конкурси та змагання на місцевості. Вони дозволяють зробити відпочинок активним та яскравим, сприяють вихованню у дітей важливих фізичних та морально-вольових якостей.

Конкурси та змагання, які пропонуються, не потребують особливого спеціального спорядження та будь-яких суттєвих витрат на їх організацію і проведення. Але слід звертати особливу увагу на дотримання безпеки в тих випадках, коли можливі травми при подоланні перешкод та облаштовувати дистанції таким чином, щоб цього запобігти.

Орієнтування без компасу та карти. Учасники команд по черзі визначають сторони горизонту за допомогою природних орієнтирів, які вказує суддя - за сонцем, деревами, пеньками, камінням, мурашником, павутинням і т.ін. Перемагає команда, яка правильніше й швидше виконає завдання.

Визначення азимутів. Командам видається по одному компасу. Кожний учасник команди повинен якнайшвидше визначити азимут на вказаний суддею об'єкт (дерево, пагорб, скелю і т.ін.) та передати компас наступному учаснику для виконання аналогічного завдання. За неправильно визначений азимут – штраф 60 сек.

Виграє команда, яка швидше виконала завданя.

Визначення відстаней. Учасники команд окомірно або кроками визначають відстань до вказаних суддею об'єктів. Після того, як всі учасники назвуть свої варіанти відповідей, відстань вимірюється за допомогою рулетки. За кожний метр відхилення учасник штрафується 1 балом. Виграє команда, яка в сумі одержала менше штрафних балів.

Складання карти. Команда одержує розрізану на рівні 30 частин топографічну карту і за 5 хвилин повинна скласти її. Після чого результат звіряється з оригіналом карти. За кожний нерозміщений або неправильно розміщений квадрат нараховується 30 сек. штрафу. Виграє команда, в якої кращий сумарний час.

Розшифровка знаків. Невеличкі листки паперу з намальованими топографічними знаками у кількості 20 штук кріпляться на відстані до 30м один від одного таким чином, щоб знайти їх було нелегко. Команда повинна якнайшвидше пройти маршрутом, знайти якнайбільше листів і розшифрувати зображені на них знаки. За кожний незнайдений або неправильно розшифрований знак - штраф 60 сек. Виграє команда, в якої кращий загальний час.

Рух за легендою. Команди одержують на старті компас, контрольну картку та «легенду» - папірець, на якому в письмовій формі вказується, як знайти контрольні пункти (КП) – напрямок руху відповідно до сторін горизонту, відстань, лінійні та інші орієнтири на місцевості. Довжина дистанції - 5 км. Кількість КП-10. Контрольний пункт помічається червоною стрічкою, до якої на капроновій нитці кріпиться кольоровий олівець. Знайшовши КП, команда робить помітку олівцем на контрольній картці й рухається далі за «легендою». Старт і фініш розташовуються в одному місці. Стартовий інтервал між командами - 15 хвилин. Перемагає команда, в якої кращий час при умові знаходження всіх КП.

Рух за азимутом і відстанню. На старті кожен учасник одержує компас, контрольну картку та дані про маршрут - азимути та відстані між КП.

Довжина траси 3 км, кількість КП - до 15. Знайшовши КП, учасник робить відмітку на контрольній картці кольоровим олівцем. Стартовий інтервал - 5 хвилин. Виграє учасник, який пройшов дистанцію за найменший час при умові знаходження всіх КП.

Рух за картою. Учасник змагань повинен пройти маршрут, позначений на схематичній карті і нанести на неї простим олівцем місця розташування КП, які помічені червоними стрічками. Довжина траси 3-5 км, кількість КП - 6-10, стартовий інтервал - 5 хвилин. За кожний неправильно відмічений чи непомічений КП штраф - 5 хвилин. Виграє учасник, який витратив на виконання завдання менше хвилин з урахуванням штрафного часу.

Естафетне орієнтування. Командні змагання на маркірованій трасі. Довжина дистанції - 3-5 км, кількість етапів - 6-10. Траса маркірується червоними стрічками з таким розрахунком, щоб їх було видно одну від одної. Суддя до старту розводить учасників команд по КП, на яких вони приймають естафету (контрольну картку) від товаришів по команді. Стартовий інтервал між першими учасниками команд - 5 хвилин. Виграє команда, яка здолала дистанцію за найменший час.

В'язання туристських вузлів. Рекомендується в'язати наступні вузли: прямий, академічний, ткацький, зустрічний простий, зустрічна вісімка, грейпвайн, брамшкотовий, схоплюючий, австрійський схоплюючий, простий провідник, провідник вісімка, серединний провідник, подвійний провідник, стремено, булинь, удавка, простий штик, якірний штик. Учасники команд витягують картку та по черзі (естафетою) або водночас в'яжуть вказані на них вузли, використовуючи мотузки довжиною 2 м. За кожний незав'язаний або неправильно зав'язаний вузол штраф - 90 сек., за перехрещення мотузок та відсутність контрольного вузла штраф – 30 сек. При визначенні переможця враховується сума фактичного і штрафного часу. Перемагає команда, в якої менший загальний час.

Зв'язування мотузок. Кожен учасник команди отримує одну мотузку. Він повинен за командою зв'язати свою мотузку з мотузкою товариша правильним вузлом та всіма контрольними вузлами. Виграє команда, яка швидше виконала завдання з урахуванням штрафного часу.

Бухтування та метання мотузки. Посередині мотузки довжиною 30-40 м та діаметром 10 мм в'яжеться вузол (серединний провідник або провідник вісімка). За командою судді учасники з двох сторін починають бухтувати мотузку. Виграє той, хто доходить до вузла першим.

Учасник повинен якнайдалі кинути збухтовану мотузку або кінець незбухтованої із зав'язаним вузлом (провідник вісімка) в межах визначеного коридору. Якщо мотузка кинута за межі коридору, то дальність кидка зменшується на віддаль вдвічі більшу за ту, на яку віддалена мотузка від коридору. Виграє учасник у якого найдальший кидок.

Укладання рюкзака. Команди шикуються за стартовою лінією, в руках у капітанів рюкзаки. На протилежній стороні майданчика складені речі для походу: спальний мішок, куртка, штормівка, спортивна форма, светер, миска, кухоль, ложка, рушник, мило, зубна паста, щітка, запасне взуття, продукти харчування і т.ін. За сигналом судді, перший учасник разом із капітаном укладає в рюкзак один із принесених предметів. Потім це робить другий, третій і т.д. За неправильну послідовність укладання, форму укладеного рюкзака, порушення гігієни транспортування продуктів харчування, не заповнення кутів рюкзака нараховуються штрафні секунди. Виграє команда, яка першою підготувала рюкзак до походу з урахуванням штрафного часу.

Установлення намету. За сигналом судді, учасники команди встановлюють намет. Після закінчення команда вишикується у шеренгу, а капітан доповідає судді про завершення роботи. Штрафи: загальний перекіс - 90 сек.; перекіс скату - 45 сек.; перекіс стінки - 30 сек.; послаблена мотузка, неправильно вбитий кілок – 30 сек. Результат команди визначається за сумою часу встановлення та штрафного часу.

Розпалювання вогнища. На висоті 20 см над землею натягується дріт, який є верхньою межею укладання хмизу. Вище нього на 20 см натягується нитка. За сигналом судді команди починають розпалювати вогнища із заздалегідь зібраного хмизу. При розпалюванні забороняється використання будь-яких штучних речовин (бензин, папір, плівка, сухий спирт і т.п.). Бажано розпалити вогнище з першого сірника. За кожний наступний сірник штраф - 60 сек. Моментом фінішу є перегорання нитки.

Підготовка похідної аптечки. За 3 хв. учасникам конкурсу пропонується зробити перелік набору медикаментів та кількості кожного препарату для багатоденного походу на туристську групу кількістю 10 чоловік. Виграє той, хто повніше та правильніше зробить перелік.

Надання першої долікарської допомоги. Учасникам ставиться два запитання (теоретичне та практичне), пов'язані з наданням першої долікарської допомоги. Спочатку учасник відповідає на теоретичне запитання, а потім практично надає допомогу своєму товаришеві, який «отримав травму». За теоретичне знання учасник отримує до 10 балів, за практичне надання долікарської допомоги - до 15 балів. Переможець визначається за найбільшою сумою балів.

Транспортування потерпілого. Команди шикуються перед стартовою лінією. За сигналом судді перша пара готує ноші з двох жердин і штормівок та переносить умовно потерпілого на вказану віддаль. Один учасник повертається назад і передає естафету другій парі, яка переносить потерпілого, з'єднавши руки в замок. Наступні пари транспортують потерпілих за допомогою рюкзака та збухтованої основної (діаметром 10 мм) мотузки.

За кожне порушення правил транспортування додаються штрафні секунди. Виграє команда, яка швидше виконала завдання з урахуванням штрафного часу.

Смуга перешкод. Довжина дистанції від 500 до 2000 м. Складається з декількох етапів подолання перешкод на місцевості. Склад команди - 4-6 чоловік. Команди можуть бути чоловічими, жіночими або змішаними. Стартовий інтервал між командами - 15-20 хвилин. Учасники команди прибігають на етап, долають перешкоду та рушають далі. Місце команди визначається за сумою часу проходження всіма учасниками дистанції та штрафного часу, одержаного за помилки під час подолання перешкод. Змагання на смузі перешкод можуть бути проведені у вигляді естафети, коли кожен новий етап проходить наступний учасник команди.

Переправа «Маятник»: подолання яру або рівної ділянки за допомогою підвішеної до дерева мотузки.

Переправа по колоді: подолання яру або струмка по колоді, тримаючись руками за перила з натягнутої між деревами мотузки або спираючись на жердину довжиною 2 м.

Переправа по паралельних мотузках: подолання яру, струмка або рівної ділянки по натягнутої між деревами мотузці, тримаючись руками за перила з мотузки, натягнутої на відстані 1,5 м від нижньої мотузки.

У разі відсутності в учасників змагань страхувальних систем та туристських карабінів, відстань до землі на вказаних переправах не повинна перевищувати 1 м.

Спуск та підйом по схилу: подолання схилу яру або берегу річки чи струмка, тримаючись руками за мотузку, закріплену зверху за опору.

Траверс схилу: подолання схилу, тримаючись руками за жорстко закріплені між деревами перила з основної мотузки. Довжина ділянок - 5-10 м, кількість - 4-8. Перила натягнуті горизонтально та під кутами - вверх та вниз по схилу.

Переправа убрід: подолання струмка або неглибокої річки, тримаючись руками за перила з основної мотузки, жорстко закріплені та натягнуті між деревами з двох берегів.

Діаметр мотузки для перил на всіх вказаних етапах повинен бути не менше 10 мм.

Рух по купинах: подолання справжнього або умовного болота по купинах. У якості купин можна використовувати вкопані в землю порізані частини колоди. Відстань між купинами - 1-1,5 м. Кількість купин - 10-15.

Рух по жердинах: подолання справжнього або умовного болота по жердинах, які укладаються учасниками на опори (колоди). Довжина жердин - 2,5 м, діаметр - 5 см. Кількість опор - 6-8.

Вказані конкурси та змагання є спрощеними варіантами з таких видів спорту, як туристське багатоборство та спортивне орієнтування, займаючись якими, наші діти загартовуються фізично та навчаються швидко мислити при обмеженому часі в екстремальних умовах. Можливо, хтось із них зацікавиться цими видами спорту і у вересні ми побачимо на заняттях гуртків та в навчально-тренувальних походах нових ентузіастів, впевнених, що для них немає непрохідних маршрутів та нездоланних перешкод.







© 2002-2017 Все о туризме - образовательный туристический портал
На страницах сайта публикуются научные статьи, методические пособия, программы учебных дисциплин направления "Туризм".
Все материалы публикуются с научно-исследовательской и образовательной целью. Права на публикации принадлежат их авторам.