Туристическая библиотека
  Главная Книги Статьи Методички Диссертации Отчеты ВТО Законы Каталог Поиск отелей Реклама Контакты
Теория туризма
Философия туризма
Право и формальности в туризме
Рекреация и курортология
Виды туризма
Агро- и экотуризм
Экскурсионное дело
Экономика туризма
Менеджмент в туризме
Управление качеством в туризме
Маркетинг в туризме
Инновации в туризме
Транспортное обеспечение в туризме
Государственное регулирование в туризме
Туристские кластеры
ИТ в туризме
Туризм в Украине
Карпаты, Западная Украина
Туризм в Крыму
Туризм в России
101 Отель - бронирование гостиниц
Туризм в Беларуси
Международный туризм
Туризм в Европе
Туризм в Азии
Туризм в Африке
Туризм в Америке
Туризм в Австралии
Краеведение, странове-
дение и география туризма
Музееведение
Замки, крепости, дворцы
История туризма
Курортная недвижимость
Гостиничный сервис
Ресторанный бизнес
Анимация и организация досуга
Автостоп
Советы туристам
Туристское образование
Другие

Міхо О.І.
Матеріали Х аспірантських читань Київського університету туризму,
економіки і права «Праксеологічні проблеми туризму в Україні».
м. Київ, 28 жовтня 2010 року.

Перспективи використання об’єктів індустрії розваг для розвитку туризму

На сучасному етапі індустрія розваг тісно переплітається з індустрією туризму, створюючи нові туристично привабливі дестинації. Ступень задоволення якістю відпочинку та розваг, їх доступність для людини є індикатором його соціального становища, а для суспільства - показником розвитку економіки країни в цілому, та її соціальнокультурної сфери зокрема. Атрактивні для туристів об’єкти розваг та інноваційні технології, що на них використовуються, сприяють просуванню туристичної дестинації за кордоном, в інших регіонах і створенню позитивного іміджу, тобто сприяють маркетингу туристичної дестинації.

Вплив об’єктів індустрія розваг на розвиток туризму характеризується за наступними ознаками:

- вплив на суб’єкта туризму - туриста;
- вплив об’єктів індустрії розваг на розвиток туристичної дестинації.

Індустрія розваг тісно пов’язана з суб’єктом туризму - туристом. На думку Л.Курило важливе значення при аналізі індустрії розваг має вивчення поведінки туриста як споживача продукції індустрії розваг. Необхідно розрізняти масові та індивідуальні розваги, спеціально організовані або такі, що виникають стихійно. Попит на послуги індустрії розваг, масштаби й особливості роботи підприємств цієї сфери залежать від обсягу та форм використання вільного часу. На вибір конкретної розваги впливають такі фактори: збільшення вільного часу, демографічні, поведінкові характеристики, спосіб життя, а також розвиток індустрії розваг. Важливим фактором формування розважального середовища є доходи населення. Основними характеристиками процесу розваг є:

- добровільний вибір особою виду розваг;
- необмежений перелік видів розваг;
- попереднє налаштування особи на споживання розваг;
- часта зміна розваг;
- поєднання розваг з іншими заняттями, такими як відпочинок, спорт, навчання;
- періодичність споживання розваг (відповідно до життєвого циклу людини) [2, с.158].

Загалом розваги є своєрідною формою дозвіллєвої діяльності, яка зовні близька до відпочинку, але має певну змістову специфіку. Французький соціолог Ж. Дюмазед’є так визначив функціональне місце розваг в системі дозвілля: «якщо відпочинок позбавляє людину втоми, то розваги спасають від нудьги, від рутини повсякденності, від недостатньої для мозку інформаційної насиченості життя». Таким чином, розваги є видом активної діяльності суб’єкта, яка спрямована на задоволення характерних для людини потреб (в фізіологічній, емоційній, інтелектуальній або духовній сфері) та забезпечує доступ додаткових емоцій, енергії, нових вражень.

Розважатись турист може як в природному, так і в штучно створеному середовищі. Створенням відповідних умов займається індустрія розваг. Світова індустрія розваг акумулює мільярди доларів і є суттєвою частиною економіки держави, а інтеграційні процеси індустрії туризму та індустрії розваг призвели до створення крупних розважальних географічних центрів та зон, атрактивних для туристів в різних кутках планети. Саме потреба в розвагах є значним стимулом для подорожування та сприяє формуванню основних туристичних потоків в країни з розвиненою розважальною індустрією. Прибутки світової індустрії розваг в 2007 році оцінюються експертами аналітичної компанії PricewaterhouseCoopers (PwC) в 1,3 трлн. дол. при щорічному прирості в 7,3%. Більш того, за даними дослідницької групи Lexis-Nexis, в США - найбільшому за обсягом ринку розваг - обсяг продажу в індустрії розваг в абсолютному вираженні можна порівняти з військово-промисловим комплексом.

Індустрія розваг - ще досить молода галузь, тому питання економіки, організації, управління підприємствами, які забезпечують процес розваг, ще недостатньо вивчені. Однак кількість підприємств, діяльність яких спрямовано на організацію розважальних заходів, вже досить значна. До індустрії розваг належать підприємства, основна діяльність яких пов’язана з задоволенням потреб людини в розвагах, має яскраво виражений розважальний характер: цирки, зоопарки, атракціони, ігротеки, парки тощо. Процес розваг забезпечують різноманітні видовищні заклади, включно зі стаціонарними та пересувними театрами, кінотеатрами, концертними організаціями і творчими колективами. До розважальних можна віднести заняття у штучно створених водних басейнах, ковзанках, у спортивних залах і клубах, а також діяльність спортивно-видовищних підприємств. Відвідування бібліотек, музеїв, виставок також супроводжується розважальними або пізнавальними програмами.

До іншої категорії підприємств відносяться такі підприємства, для яких забезпечення розвагами не є основною діяльністю. Галузі промисловості, які виробляють відповідне устаткування, інвентар, мають також відноситись до індустрії розваг.

Складність аналізу індустрії розваг полягає у недостатній визначеності з державної позиції та позиції підприємництва щодо поняття «індустрія розваг». До індустрії розваг включають кінотеатри, театри, гольф-клуби, всі види парків (тематичні, аквапарки, парк атракціонів тощо), нічні клуби, спортивні та оздоровчі центри, ролердроми, катки тощо. Останнім часом ігорний бізнес (казино, ігрові автомати, тоталізатор) також є частиною індустрії дозвілля. Аналіз рубрик он-лайн журналу Attraction Management дозволяє виділити наступні складові індустрії розваг: тематичні парки, аквапарки, зоопарки та акваріуми, океанаріями, музеї та наукові центри, галереї, історичні пам’ятки.

Компанія PricewaterhouseCoopers подає таке визначення індустрії розваг: «до поняття індустрії розваг включено будь яку діяльність, яка захищена авторськими правами та має відношення до кіно бізнесу, музики, телебачення, літератури, виробництва комп’ютерних програм, відео і аудіо матеріалів, а також компанії, пов’язані з їх доставкою та збутом».

Аналіз досліджень дозволив виявити основні критерії, за якими класифікуються об’єкти індустрії розваг.

1. Основний напрям діяльності:

- видовищно-розважальна діяльність;
- діяльність з організації та проведення азартних ігор;
- організація фізкультурно-оздоровчої діяльності;
- паркова діяльність;
- організація активного відпочинку і дозвілля.

2. Профіль об’єкту:

- об’єкти сімейного відпочинку і розваг;
- дитячі розважальні об’єкти;
- об’єкти, орієнтовані на дорослу аудиторію.

3. Розміщення об’єкта:

- криті;
- на відкритому повітрі.

4. Тип розважальних послуг, що пропонуються:

- спеціалізовані підприємства (зоопарки, аквапарки, боулінг, кінотеатри);
- змішані об’єкти (ТРЦ, культурно-розважальні центри);
- багатопрофільні розважальні центри, географічні зони розваг (тематичні парки, Лас-Вегас, о. Сентоза).

5. Пропускна здатність об’єкту індустрії розваг. Тематичні парки, наприклад, розраховані на туристичні потоки 200 - 300 тис. відвідувачів.

6. Цінова політика (сегмент споживачів, на яких розраховано об’єкт) [3].

В туристичному продукті об’єкти розваг можуть виступати як основний компонент туристської мотивації (подорожі в тематичні парки, на карнавали, фестивалі тощо), як програмні заходи з метою кращого ознайомлення з дестинацією, емоційного забарвлення подорожі.

Особливе місце в індустрії розваг займають тематичні парки і парки розваг (theme parks and amusement parks). Цей вид об’єктів виступає як найбільш привабливий для туристського відвідування та є одним з перспективних напрямів анімаційних туристських маршрутів.

Тематичні парки відрізняються від парків розваг тим, що структурно мають тематичні зони (землі), які разом нібито розповідають певну історію. Наприклад, першим власне тематичним парком вважають парк Діснейленд, що було відкрито у 1955 році в містечку Анахайм штат Каліфорнія, США. «Земля, де мрії стають реальністю» - сказав Уолт Дісней про тематичні парки. Модель Диснейленду поширилась у багатьох країнах світу: DisneyWorld в Орландо (США, Флорида), Euro Disneyland в Марн-ла-Вале (Франція), Токіо Диснейленд та «Парк Діснея на воді» (DisneySea) в Японії, Діснейленд в Гонконзі. Основна ідея парків розваг «Уолта Діснея» - це відтворення світу мультиплікації та казок, організація цікавого дозвілля як для дітей так і для дорослих. Продовженням стала ідея відкриття тематичних парків в Орландо (Флорида): 4 травня 1965 року мультиплікатор Уолт Дісней сповістив про свій намір побудувати парк розваг Walt Disney World. Перший парк було відкрито у 1971 році. Сьогодні на території Walt Disney World 7 парків: 4 тематичні - «Магічне Королівство», «Парк Епкот», «Королівство тварин», Павільйони студії Метро Голден Майер; 2 водних парки розваг - «Лагуна тайфунів» та «Пляж ураганів», «Країна річок»; Disney’s Down Town - Pleasure Island («Острів Задоволень»), комплекс розваг, а також бари, ресторани, клуби. Діснейленд традиційно поділяється на 5 основних зон, але регіональні парки враховують соціокультурну специфіку регіону. Наприклад, національною особливістю Паризького Діснейленда є герої мультфільму «Горбун із Нотр-Даму».

Діснейленд

Ринок тематичних парків стабільно розвивається. Про це свідчать статистичні данні Щорічної доповіді Асоціації тематичних парків (TEA) за 2009 рік: кількість відвідувачів 25 найбільших тематичних парків склала 185 млн. В 2008 році кількість відвідувачів була 188 млн., т.ч. кількість відвідувачів зменшилась лише на 1,3%, незважаючи на кризу та важкі економічні часи. Аналіз відвідувань тематичних парків показав, що лідерами залишаються тематичні парки Сполучених Штатів. Майже 61 % відвідувань вивів на перші місця в рейтингах тематичні парки Діснея, які займають 9 з 10 верхніх позицій в рейтингах відвідувань тематичних парків всього світу. Звичайно, популярність цих парків забезпечується популярністю бренду Діснейленду, що входить до десятки найдорожчих світових брендів. Дісней, Юніверсал і Водний Світ контролюють 17 з 25 головних світових парків та акумулюють 80% загального обсягу надходжень.

Таблиця 1

Порівняльна таблиця відвідування тематичних парків 2008-2009 рр.
Парки/розташування Відвідування у 2009 р. %
Північна Америка 89,518,000 -0,19%
Азія 65,361,000 -3,6%
Європа 41,165,000 -2,89%
Всього 196,044,000 -0,7%

Джерело: The Global Attractions Attendance Report Theme Index 2009.

Згідно зі списком половина популярних парків розташована в США, третина - в Азії, європейських парків у світовому рейтингу лише 4 з 25. Аналіз відвідувань за географічною ознакою вказує на домінуюче положення тематичних парків Північної Америки, яке вони зберігають з моменту відкриття першого парку Діснея. У звіті наведено кількість відвідувань 20 найбільших тематичних парків за 2009 рік - 121 млн. Цей показник демонструє стабільний розвиток порівняно з попередніми роками та значний обсяг надходжень. На ринку домінують тематичні парки Флориди та Каліфорнії: 13 парків розташовані саме в цих штатах і акумулюють 84% надходжень.

Кількість відвідувачів 10-15 тематичних парків азіатського регіону у 2009 році зменшилась на 3,5% через глобальний фінансовий спад, рецесії, спалах вірусу H1N1 і несприятливі погодні умови в певних регіонах. Але нові парки, які плануються ввести в експлуатацію, призведе до швидкого подолання наслідків спаду та зростання цих країн на чолі з Китаєм. Тематичні парки Японії - два парки Діснея і Юніверсал Студіос - як і раніше, мають сильну позицію на ринку. Незначне зменшення кількості відвідувань у 2009 році пояснюється економічним спадом, а також тим фактом, що порівнювати доводиться з рекордним 2008 роком, коли Tokyo Disney Resort святкували 25-річний ювілей. (Аналогічна ситуація спостерігалась у європейському Діснейленді у 2007 році і була пов’язана зі святкуванням 15-річчя парку).

Дещо скромніший за розмірами ніж у Північній Америці європейський ринок тематичних парків показує незначне зростання протягом останніх трьох років. Більшість тематичних парків досягли стабільності або демонструють незначне збільшення кількості відвідувачів. У Великобританії та Німеччині це збільшення пов’язане з тим фактом, що більшість туристів переорієнтувались на внутрішній туризм (staycasion effect). З цієї причини деякі туристично орієнтовані парки, наприклад, Port Aventure в Іспанії, опинився в несприятливій ситуації. Найстаріший парк Tivoli Gardens «постраждав» від Конференції з питань клімату, що проходила в Копенгагені на Різдвяні канікули (високий сезон для тематичних парків). Але в цілому 2009 рік був одним був хороших для парків Європи: загальна кількість відвідувачів 20 головних тематичних парків зросла на 3 % порівняно з 2008 р.

Світова фінансова криза мала наслідки для індустрії розваг та відбилась на розвитку тематичних парків. Статистика відвідувань за 2009 рік свідчить про суттєве зниження відвідування тематичних парків, які орієнтовані на туристів більше ніж на місцеве населення (тематичних парки Південно-Східної Азії), водночас кількість відвідувань європейських тематичних парків навіть збільшилась. Цей факт пояснюється переорієнтацією туристів на внутрішні маршрути замість заокеанських подорожей. Цей феномен було визначено науковцями як «стейкейшн» - дослівно «відпустка вдома». Стайкешн (від англ. staycaton = stay + vacation, у Великобританії - stolyday або holistay) - період часу, коли індивідуальні туристи або сім’ї залишаються та відпочивають вдома або бронюють місця в найближчих готелях, організують короткотермінові подорожі до привабливих місць, що розташовані недалеко. З 2009 року термін «staycaton» було включено до Енциклопедичного словника Мерріам - Вебстер як неологізм, що було утворено поєднанням двох основних термінів: stay (в значенні stay-at-home) і vacation (відпустка). Широке використання цей термін отримав з 2008 року в США як причина відмови від далеких подорожей.

Аналіз діяльності тематичних парків в період економічної кризи дозволив визначити основні тенденції розвитку цього ринку. По перше, слід враховувати staycasion effect, який впливає на вибір напряму та виду відпочинку в умовах економічного спаду. По друге, перспективною моделлю розвитку визнано будівництво малих тематичних парків і парків атракціонів, що призведе до зростання обсягів відвідування вже в найближчі роки.

Література

1. Мальсьска М.П. Міжнародний туризм і сфера послуг: Підручник / М.П. Мальсьска, Н.В. Антонюк, Н.М. Ганич. - К: Знання, 2008. - 661 с.
2. Теория и практика анимации: Учебное пособие / Л.В. Курило; РМАТ. - М.: Советский спорт, 2006. - 195 с.
3. Стальная В.А. Базовые категории понятийного аппарата индустрии развлечений // Вестник НАТ. - 2008. - №4(8) октябрь-декабрь. - С.18-21.
4. The TEA/AECOM Global Parks Report // Attractions Management. - 2010. - Vol.15. - Доступний з сайту: www.leisureopportunities.co.uk.

Присоединяйтесь к нам в Контакте, Фейсбуке, Твиттере, Одноклассниках и Google+







© 2002-2017 Все о туризме - образовательный туристический портал
На страницах сайта публикуются научные статьи, методические пособия, программы учебных дисциплин направления "Туризм".
Все материалы публикуются с научно-исследовательской и образовательной целью. Права на публикации принадлежат их авторам.